torsdag 10 maj 2012

Baka baka liten kaka.....
eller snarare 4 st. Jag har fått äran att baka tårtor till Hannas och Rikards bröllop som stundar på lördag! Dom har beställt vita tårtor med vita rosor och äppelgröna detaljer. Igår kväll bakades det bottnar i huset. Jag brukar använda ett riktigt lätt recept! 1-2-3 kallar jag det för, till en 26 cm form använder jag:

7 st ägg i ett glas
lika mycket socker som det är ägg i glaset
lika mycket mjöl/potatismjöl ( 50/50 ) som socker
3 tsk bakpulver
2 tak vaniljsocker eller annan smaksättning.
Byt ut ½ dl av mjölet till kakao om du vill ha chokladbotten!

Om jag gör en 28 cm form använder jag 9 ägg.

Ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker tills det är väldigt fluffingt, kanske 5 minuter med min Kitchen Aid. Vänd i mjölblandningen försiktigt och häll ner i mjölad form av valfri storlek och form. Grädda i ca 45 minuter. Känn med sticka, när den är torr är bottnen klar.


 

















Så här blev det resultatet. Lite vågig men det fixar jag sedan! Nu ska det göras fyllningar! Det får ni se senare!

Peace out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar