måndag 15 oktober 2012

Ruggigt , ruggigare, höst

Vad värmer bättre än soppa den här mörka regniga årstiden?
Hittade ett recept som jag använde mig av här om dagen och den soppan var riktigt god. Jag gjorde till många personer och det var inget problem att tredubbla receptet heller!

Här kommer det:

Rostad höstsoppa:

1 rödlök
2 paprikor
4 morötter
2 palsternackor
250 gram körsbärstomater
4 vitlöksklyftor ( med skalet på)
2 msk olja
2 tsk torkad timjan
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
8 dl vatten
2,5 msk konc grönsaksfond
2 dl creme fraiche

Börja med att rosta grönsakerna i ugnen på 225 grader. Skär löken och paprikan i bitar. Skala morötter och palsternackan i slantar eller stavar. Lägg grönsaker och vitlök på en plåt med bakplåtspapper och ringla över oljan. Krydda med salt och peppar och timjan och rosta i ca 30 minuter.


När det är klart så plocka bort vitlöksklyftorna och lägg dem åt sidan.
Mixa resten med stavmixer eller annan mixer och häll över i kastrull. Späd med vattner och häll i fonden. Låt koka upp och smaka av med mer salt och peppar. Späd med mer vatten om det behövs.

Tryck sedan ut vitlöksinnehållet i creme fraichen och blanda det. Jag hade även i salt, peppar, lite honung och lite citronsaft. Det blir godare så tycker jag!
Servera soppan med en klick av vitlökssåsen och ett gott bröd till!

Hoppas det smakar.

Kram Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar