tisdag 23 oktober 2012

Tutorial fantasiblommor

Tänkte försöka visa er hur jag gör mina fantasiblommor. Ni behöver:

Flowerpaste
Petal paste
Kavel
Utstickare
Skumgummiplatta
Balltool eller liknande
klister, färg och glitter


Börja med att kavla ut flowerpasten riktigt tunn. Man kan använda marsipan eller sugarpaste ochså men den torkar inte som flowerpaste. Man kan blanda 50/50 av flowerpaste med sugarpaste för att få viss styvhet i bladen. Man får prova sig fram. Här ville jag ha bladen helt stela, därav 100 % flowerpaste.

Tryck ut blomblad med valfri utstickare. Jag valde en rund med taggiga kanter.
Placera bladet på skumgummiplattan och dra din Balltoo, eller i mitt fall denna gång ett annat verktyg som jag hittat hemma ( Min balltool var trasig och den nya hade inte hunnit komma hem), över kanten  på ditt blad.


På det viset blir kanterna "frillade" - vågiga.
Lägg bladen i ex en äggkartong eller i skålar att torka och få en fin form.
Sedan är det bara att pensla på ätbart lim och ätbart glitter eller måla med valfri pastafärg.
Det kan varieras till oändlighet!

Placera bladen i en blomform eller hur man vill använda dem.
Man kan behöva lite kristyr eller smörkräm för att få dem att sitta snygg.
Centerdelen av blomman gjorde jag av Flowerpaste som fått stelna och sedan strök jag på ätbart lim och tryckte den i silverkulor och silverströssel som sedan fick torka.

Lycka till
Kram Mia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar